Sunday, June 04, 2006

En fotbollspost

Lite annorlunda inlägg, men efter att ha sett England i sina två träningslandskamper före VM och hört om Sveriges dito så kan jag inte säga något annat:
England-Sverige i VM riskerar att bli en pinsam tillställning för svensk del.
England har visserligen mött svagt motstånd i Ungern och Jamaica, men samtidigt har laget sett ut att kunna göra mål när de känner för det, så fort de dragit upp sitt speltempo lite.
Försvaret innehåller några av världens bästa backar, så pass bra att riktiga världsbackar med all säkerhet kommer att förpassas till bänken.
Förstamittfältet börjar klaffa, och där finns allt: lysande passningsspelare, dribblers, kreativitet, defensivkapacitet, målskyttar och djupledslöpare.
Anfallet ser även det starkt ut, även om det är känsligt för skador, och Owen fortfarande letar efter formen.

Allt detta samtidigt som Sverige har uppenbara problem med blåbärsnationer som Chile och Finland, och ställer upp med ett antal spelare som spelar i småligor.
Det kan bli jobbigt och pinsamt.

Min gissning för resultaten i gruppspelet:
Sverige - Trinidad & Tobago 2-1
England - Paraguay 3-1
Sverige - Paraguay 1-1
England - Trinidad & Tobago 5-0
Paraguay - Trinidad & Tobago 3-0
England - Sverige 3-0

England vidare, Paraguay vidare på bättre målskillnad än Sverige.

13 Comments:

Blogger Subcomandante Gyllenhammar said...

Spelet är slut: Avgrundshögerns marionett Ali Esbati är avslöjad som den bluff han är. Försök vränga er ur det här era fascister.

http://subcomandantegyllenhammar.blogspot.com/2006/06/ali-esbatis-dubbelliv-avsljat.html

4:01 pm  
Anonymous Carl-Robert said...

Nej, nu är du allt ute på hal is. Sverige har ju tvärtom spelar mycket lovande. Småjoggat igenom två bra matcher, varvat spelarna.

Egentligen är det bara Alexandersson eller Nilsson som är det stora frågan. Allt annat ser säkert ut.

England är bra, men det är nog mer troligt att Sverige vinner gruppen.

4:57 pm  
Blogger Andreas said...

Ingen utanför Sverige anser väl på allvar att England och Sverige är jämnstarka fotbollsnationer? Vem förutom hemmablinda "Sverige är fantastiskt"-supportrar skulle föredra Svensson/Källström före Gerrard/Lampard? På pappret är England klart starkare, det återstår bara att se om de kan leverera. Jag tänker att Sverige får vara nöjda om förlusten mot England är den enda i gruppspelet.

carl-robert:
Precis som du skriver har Sverige småjoggat genom två matcher. Jag förstår bara inte hur det säger någonting om lagets kapacitet. Om man nu kan så mycket mer så borde man väl visa det?

6:22 pm  
Blogger Wille said...

Carl-Robert:
Jag hoppas självklart jag har fel.

Andreas:
Tidigare har Lampard-Gerrard centralt fungerat sådär, nu ser det dock ut som om de börjar klaffa dem emellan, och med världens två bästa innermittfältare samspelta så kan de bli en skrämmande kraft.
Dessutom ser Beckham farlig ut varje gång han får bollen, nästan varje inlägg och passning i sista tredjedelen är en klar målchans.
Lägg därtill att vänsterkantsproblemet är löst med råg i kvicke Joe Cole som kan vända in och ut på de flesta ytterbackar, samtidigt som han slår både farliga passningar och är en skaplig avslutare: Alexandersson eller Nilsson kommer nog att få en svettig kväll.

Sen ser jag överhuvudtaget inte hur svenska backlinjen ska hantera kombinationen Crouch-Owen uppbackade av djupledslöpande Gerrard och Lampard. Det krävs att Mellberg och Isaksson gör underverk längst back.
Det värsta med Sverige är att traditionellt sett har Sverige alltid haft bra försvar, nu kan de dock knappt ställa upp med en backlinje som håller någon som helst klass: endast Edman och Mellberg är ens i närheten av internationell klass.

6:28 pm  
Anonymous Carl-Robert said...

Det är riktigt att England har bra spelare, men de har också ett lag som svajar. Ibland är de mycket bra och ibland är de mycket dåliga. Sverige är bra mycket mer stabilt, och jo, jag tror visst att matchen Sverige-England betraktas som ganska oviss av de flesta.

Sverige har mycket bra historik mot England, samtidigt som England också alltid verkar ställa till det för sig i VM.

Jag tror att de som höjer Zlatan till skyarna har fel. Sveriges styrka ligger i stabiliteten.

6:33 pm  
Anonymous Anonymous said...

Fotboll är en slumpsport så Sverige kan lika gärna vinna.
/B

7:10 pm  
Blogger Andreas said...

Zlatan är antagligen den ende svensken som skulle platsa i det engelska laget. Problemet för Sverige är väl iofs inte topparna, vi har ju några lirare som kan göra riktigt bra ifrån sig. Men innermittfältet samt ett par av backplatserna känns minst sagt skakiga. Jag är ingen Alex-fan men Micke Nilsson gör mig nervös varje gång bollen är i närheten. Det är lite pest eller kolera över högerbacksvalet.

Det som är roligt med Sverige är att vi på senare år haft självförtroende att spela vårt eget offensiva spel och inte bara spela destruktiva, tråkiga 1-0 matcher. Det må vara effektivt att sänka tempot (som Grekland bevisade för ett par år sen) men det är sannerligen inte roligt för publiken.

carl-robert:
I ett VM måste Sverige prestera max. Annars är det nattmössan på i åttondelen. Stabilt spel kanske räcker för Brasilien, men knappast för Sverige.

För övrigt kommer såklart Brasilien vinna VM. Jag hoppas att Sverige klarar sig till kvarten.

7:57 pm  
Anonymous Carl-Robert said...

Andreas: Det är här du har fel. Typiskt att man ska träffa på dig hos en libertarian som Wille.. :)

Och här sitter jag som en annan kollektivist och menar att du stirrar dig blind på de fina namnen i Nike-reklamen...

Vi får se hur det går. Jag är taggad i alla fall.

8:23 pm  
Blogger Wille said...

Oavsett vilket land som kommer att vinna VM (vilket jag säker på att Sverige inte kommer att göra) så är en sak säker:
Det landet kommer att ha haft mer eller mindre tur på något stadie i turneringen. Man vinner inte en utslagsturnering enbart på stabilt spel och skicklighet, tur krävs också.

Det talar emot England: de har inga säkra straffläggare, de har inte ens en riktigt säker förste straffläggare.

8:25 pm  
Blogger Andreas said...

Ja, historiskt sett har England sannerligen inte varit heta när det gäller straffavgöranden. Fast jag kunde inte låta bli att tycka synd om Beckham när straffpunkten försvann under stödfoten precis innan skottet sist det begav sig.

Visst finns det ett stort turmoment med. Svenssons stolpe ut och Camaras stolpe in i förra VM visade det med plågsam tydlighet.

8:37 pm  
Anonymous Cantuccini said...

Hoppa inte jämnfota när du bara har en fot.
England är - som vanligt upphaussade.
Givetvis är Sverige också haussade som vanligt - i svensk press.
Blir förvånad om England kommer längre än Åttondelsfinal, kan komma längre om det e ett riktigt brögäng som står i 8-dels.
England har vunnit VM en gång - och den gången var bollen ens inte innanför mållinjen.
Det är inget överdrivet stort lag england har - enbart britterna själva tycker det.
Beviset är engelsmännens oförmåga att lyckas utomlands.
De enda som gjort någonlunda ifrån sig utomlands är Beckham, Paul Ince och Gazza fungerade. Inge mer.
Att vara bäst i Allsvenskan är inte lika med att vara bäst i Serie A.
Gamle Zola och Vialli snurrade friskt i Premier League när dem kom dit för Chelseas räkning.
Spanjakerna i PL färgar starkt just nu. Men ingen britt färgar överbords.

England - No No!

9:18 pm  
Blogger Peter A said...

Sveriges chans är ju det klassiska spelet (+ tur) som gör att de kan spela oavgjort mot bra lag och gå vidare på straffar. Men att det ska räcka jättelångt denna gång är inte så troligt, då krävs det att många höjer sig några snäpp. Hoppas bara att förbundskaptenerna en gång för alla inser att Källström är en betydligt bättre spelare än Svensson. Men för min del får Svensson gärna spela ute till höger nu när Wilhelmsson är ur form.

Ang. Zlatan är han ganska överskattad. Han har en bra teknik och kan spela bra om han vill men han är aldeles för ojämn för att kunna kallas en världsforward. Det har vi ju dock i Henke.

Vad gäller England så tror jag inte att de kan gå hela vägen även om större under har skett. Man har en bra backlinje och ett bra mittfält men anfallet och målvaken är mer tveksamma.

9:18 pm  
Blogger Fredrik Persson said...

Get the facts;

Sedan andra världskrigets slut har 17 matcher spelats mellan Sverige och England. Sverige har förlorat tre av dem, och den senaste förlusten kom 1968.

Det är ju inte bara en fråga om ett lag "bra eller dåligt", utan hur lätt man har för varandras spelstil.

Det finns framförallt en spelare i Sverige som ser till att Sverige har lätt för England.

Hur många engelska landslagsspelare behövs det för att skruva i en glödlampa?

Bara en, men det behövs tio andra som håller fast Tobias Linderoth under tiden.

8:41 am  

Post a Comment

<< Home