Thursday, April 06, 2006

Utmanad

Utmanad av Sakine att svara på (ytterligare) ett test..

1. Ta närmaste bok och slå upp sidan 18, rad 4 – vad står där?

"They all had different values, but what they have in common.."
Från Anthony Robbins "Unlimited Power"

2. Sträck ut din vänstra arm så långt du kan, vad rör du vid?
Telefon.

3. Vad var det senaste du såg på tv?
OS-finalen i hockey. Äger inte en TV, så jag ser inte på TV så ofta. Dock har jag sett en hel del TV-inslag via nätet.

4. Utan att se efter, gissa vad klockan är:
20:55?
Den var visst 20:58. Jag brukar uppskatta tid rätt väl.

5. Bortsett från datorn, vad hör du just nu?
Surret från toalettfläkten

6. När var du senast utomhus och vad gjorde du då?
En timme sedan. Kom ut från tunnelbanan på väg hem.

7. Vad tittade du på, innan du började svara på den här undersökningen?
Lite kvitton som måste in i företagets bokföring.

8. Vad har du på dig?
T-shirt och träningsbyxor. Att vara överbekväm hemma är en skön kontrast till den konservativa klädstilen på brittiska arbetsplatser.

9. Drömde du något inatt? I så fall - vad?
Ingen aning.

10. När skrattade du senast?
Måste varit igår. Minns dock inte vad det gällde.

11. Vad finns på väggarna i rummet där du är nu?
Inte mycket alls..

12. Har du sett något konstigt på sistone?
Nja. Igår utanför tunnelbanan var det en kille som delade ut gratistidningar. Jag trodde det var Metro eller någon annan gratistidning, så jag tog glatt emot den för att ha något att läsa.
När jag tittade på första sidan blev (t o m) jag lite förvånad: första sidan hade lättklädda tjejer och lite andra udda saker. Det var tydligen någon form av "livsstilstidning", fylld med annonser för strippklubbar, fetischklubbar och "eskorter" (läs: prostituerade).
Inte min livsstil, så den åkte i soppkorgen, men först när jag kom hem. London är notoriskt tomt på soppkorgar, en rest (och åter aktuellt) från IRA-tiden för att minska risken att någon lägger en bomb i en soppkorg som får ligga där obemärkt tills den smäller.

13. Vad tycker du om den här utmaningen?
Dödar tid i alla fall.

14. Vilken var den senaste film du såg?
Wall Street, för ungefär 38:e gången.

15. Om du blev multimiljonär, vad skulle du köpa?
Möjligtvis en lägenhet. I övrigt anser jag inte pengar ska slösas bort, de ska användas för att skapa nytt.

16. Berätta något om dig själv som folk inte känner till.
Under mitt första universitetsår var jag ute ungefär 4 kvällar i veckan. Inte så konstigt. På tiden hade jag dock en överkänslig mage, vilket ledde till att kvällarna oftast brukade sluta med att jag stod naken på alla fyra i badkaret och spydde som fan.
Logiken? Är jag naken kladdar jag inte ned kläderna med spyor. Mår man dåligt så mår man bara sämre av att stoppa huvudet i en ungkarlstoalett, därför är det bättre (och lättare att träffa) att spy i badkaret.
Ok, jag var rätt full också, så logiken kanske haltade lite.

17. Om du kunde förändra EN sak i världen, utan att ta hänsyn till politik och skuldkänslor, vad skulle det vara?
Höja alla människors logiska slutledningsförmåga och IQ till 150. Resten av världens problem skulle förhoppningsvis sköta sig självt efter det.

18. Tycker du om att dansa?
Nej. Absolut inte nykter.

19. George Bush?
Håller inte riktigt med honom på speciellt många områden (han spenderar som en full sjöman), men karln har mer principer och ryggrad än någon europeisk politiker. Jag delar inte alla principer, men en man med principer är värd en del respekt.
Står valet mellan Chirac, Persson eller Bush är valet solklart.

20. Föreställ dig att ditt förstfödda barn är en flicka... Vad får hon heta?
Elli. Det bestämde jag för ca 8 år sedan.
Efter min nu 89-åriga farmor. Kvinnan har sett ett världskrig, fött fem barn och uppfostrat dem väl, arbetat flertalet jobb för att hjälpa till att försörja familjen och senare även tagit hand om barnbarn. Innan farfar dog för 6 år sedan tog hon hand om honom hemma under flera års demenssjukdom, envist vägrade hon överlåta ansvaret att ta hand om "sin egen familj" på någon annan, allra minst staten.
Hon är hellre tyst än talar illa om någon, hon har aldrig klagat på något, utan alltid sett det positiva i alla situationer. Hur någon som sett elände, fattigdom och krig fortfarande kan ha en så positiv livssyn är ett under.
En riktig stålkvinna och förebild.

21. Om ditt första barn var en pojke, vad skulle han få heta?
Det blir svårare. Ingen aning.

22. Skulle du nånsin överväga att bo utomlands?
I ytterligare ett land? Skulle kunna tänka mig att prova t ex Schweiz, Hong Kong och USA (dock bara ett fåtal delstater).

23. Vad vill du att Gud ska säga när du kommer till pärleporten?
"Du är min idol! Jag skulle behöva lite råd när det gäller ett par saker, skulle du kunna ge dina synpunkter?"

24. Vilka fyra personer vill du ska svara på de här frågorna?
Go nuts. Folk får välja själva utan grupptryck från mig.

5 Comments:

Blogger Jonas N said...

Wille, fick du ut något av Anthony Robbins?

Jag har varken läst hans böcker eller följt några andra av hans framgångs-seminarier. Och jag såg hon första gången för snart 20 år sen. Men finns där något att hämta vad gäller inspiration och kloka råd?

12:11 am  
Blogger Wille Faler said...

Finns en hel del att hämta hos honom. En hel del känns säkerligen (med rätta) som new-age mumbo-jumbo, men kan man se förbi det så är i alla fall 70-80% av det han har att komma med användbart.

Framförallt koncepten kring hur vi faktiskt kan styra och kontrollera vår gärna inom rimliga gränser, samt även styra våra och andra människors reaktioner och känslotillstånd är väldigt kraftfulla saker att ha i sitt arsenal.

12:14 am  
Blogger sakine said...

Är du vänsterhänt?

4:50 am  
Blogger Henrik Hall said...

Människa, ställ en hink brevid sängen bara. Riktigt smidigt.

11:50 pm  
Blogger Wille said...

Inte vänsterhänt.

Henrik:
Jag vet, men logik är inte en jättestark gren när man är full nog att tro att Gud pratar till en via ens katt (jepp, har hänt)..

12:09 am  

Post a Comment

<< Home